Digi-terapia: Je AI lepším poslucháčom ako človek?  Digi-terapia: 

Spôsoby využitia umelej inteligencie ľuďmi v ich každodennom živote sa rok od roka značne líši, čo dokazuje aj aktuálny výskum publikovaný HBR,[1] reflektujúci prispôsobenie umelej inteligencie užším a špecifickým požiadavkám, ktoré sú na ňu kladené. Predmetný výskum uskutočnil Marc Zao-Sanders,[2] ktorý z dostupných zozbieraných dát vyabstrahoval oblasti využitia umelej inteligencie bežnými užívateľmi, kategorizoval ich, a zároveň získané výsledky porovnal s predchádzajúcim výskumom, ktorý uskutočnil ešte v roku 2024. Závery prekvapili nielen samotného autora výskumu, ale aj všetkých, ktorí predpokladali, že práve umelá inteligencia a systémy LLM[3] budú využívané najmä za účelom technického, či obchodného zamerania.

Dáta a trendy z roku 2024 jednoznačne ukazujú, že používatelia najčastejšie využívali umelú inteligenciu na riešenie kreatívnej škály praktických úloh.[4] Najdominantnejšou oblasťou bolo tzv. „tvorba a úprava obsahu“, ktoré zahŕňalo najmä produkciu a následnú úpravu rozličných textov, projektových návrhov, e-mailovej komunikácie, marketingových kampaní, či tvorbu rozličného obsahu napríklad pre blogy. Umelá inteligencia sa tak v minulom roku stala nenahraditeľným pomocníkom aj pri parafrázovaní textov, zlepšovaní štylistiky, brainstormingu a generovaní kreatívnych nápadov, ako aj pri základnej korektúre a gramatickej kontrole. Na druhom mieste sa podľa výskumu umiestnila oblasť s názvom „technická pomoc a riešenie problémov“, ktorá zahŕňala schopnosť umelej inteligencie analyzovať dáta, diagnostikovať poruchy a následne navrhovať efektívne riešenia. Tretiu oblasť tvorila „osobná a profesionálna podpora“, ktorá zastávala miesto práve pri personalizovanej pomoci a poradenstve. Na posledných priečkach sa umiestnili oblasti ako „učenie a edukácia“, „kreativita a rekreácia“, či „výskum, analýza a rozhodovanie“.[5] 

Na rozdiel od minulého roka, umelá inteligencia značne pokročila v rozličných smeroch, pričom pre lepšie pochopenie zadanej problematiky, umelá inteligencia vyhodnocuje jednotlivé medzikroky uvažovania s používateľom predtým, než dospeje ku konečnej odpovedi.[6] Hlasové povely teraz umožňujú väčšie množstvo a rôznorodejšie interakcie, napríklad nám sprístupňujú možnosť používať generáciu umelej inteligencie aj priamo počas jazdy vozidlom, pričom samotné náklady vynaložené na rôznorodé systémy umelej inteligencie sa s rozšíreným prístupom za posledný rok podstatne znížili.[7] S rozmachom nových technológií obsahujúcich najnovšie systémy umelej inteligencie však prichádza aj stav, v ktorom zadávanie požiadaviek do takýchto systémov zo strany užívateľov, otvára široký priestor pre právne otázky týkajúce sa napríklad ochrany osobných údajov a súkromia, zákonnosti spracúvania takýchto údajov, zodpovednosti za samotný výstup systému, či ochrany autorského práva.

Zmeny v roku 2025 nastali práve v poradí jednotlivých oblastí záujmu používateľov v súvislosti s používaním umelej inteligencie. Predpoklady, ktoré viedli k úsudku, že práve systémy umelej inteligencie budú progresívnym prvkom najmä v technickom, prípadne obchodnom spektre záležitostí, zlyhali[8] Výskum z dielne jeho autora dokazuje, že systémy umelej inteligencie sa etablovali ako kľúčový nástroj pre psychickú podporu jej používateľov, čím vypĺňa medzery v dostupnosti tradičnej terapie a poradenstve.[9] Sofistikované systémy umelej inteligencie, vyvinuté s dôrazom na empatiu a pochopenie ľudských emócií, dokážu poskytovať prvé línie podpory, ponúkať stratégie zvládania stresu, či úzkosti, a dokonca sprevádzať používateľov pri praktizovaní kognitívno-behaviorálnych techník. V mnohých prípadoch tak nahrádzajú lekárov alebo psychológov v poskytovaní základných rád, odbremeňujú preťažené zdravotnícke systémy a zabezpečujú okamžitú a dostupnú mentálnu podporu pre milióny ľudí. Anonymný respondent, ktorý sa k využívaniu umelej inteligencie vyjadril, uviedol jej najväčšiu výhodu: „Tam, odkiaľ pochádzam, v Južnej Afrike, duševná starostlivosť takmer neexistuje; na jedného zo 100 000 ľudí pripadá psychológ a na jedného z 300 000 ľudí psychiater. Modely umelej inteligencie sú dostupné každému a môžu pomôcť. Bohužiaľ, bezpečnosť údajov nie je problémom, keď sa vaše zdravie zhoršuje a prežitie je rannou prioritou.“[10] Druhé miesto vo výskume získala oblasť „tvorba a úprava obsahu“, ktorá v minulom roku obsadila prvé miesto, a až následne sa v rebríčku umiestnili „učenie a edukácia“ a „technická pomoc a riešenie problémov“. Nezmenené poradie v porovnaní s predošlým rokom zostalo oblastiam ako „kreativita a rekreácia“ a „výskum, analýza a rozhodovanie“, tieto zostali na posledných priečkach.[11] 

V roku 2025 sa tak doposiaľ využitie systémov umelej inteligencie výrazne posunulo od primárne technickej a produktívnej pomoci smerom k hlbokej psychickej podpore užívateľov, čo predstavuje zásadný odklon od predošlých rokov. Systémy umelej inteligencie sa stali sprievodcom v oblasti terapie, ktoré ponúkajú personalizované nástroje na zvládanie úzkosti a stresu, a poskytujú aj kľúčovú spoločenskú podporu prostredníctvom empatických interakcií. Ich schopnosti sa rozšírili aj na pomoc pri organizovaní života, kde umelá inteligencia optimalizuje denné plány a pomáha s dosahovaním osobných cieľov, no predovšetkým, čoraz častejšie asistuje pri hľadaní akéhosi „zmyslu života“ ľudí, poskytujúc platformu pre sebareflexiu a budovanie hlbšieho pochopenia vlastných hodnôt. Tento narastajúci osobný a intímny kontakt s generáciou umelej inteligencie však súčasne vystavuje na svetlo kritické právne výzvy a otázky, najmä pokiaľ ide o ochranu osobných údajov a súkromia pri vkladaní vysoko citlivých informácií do týchto systémov, čím otvárajú priestor pre oblasť týkajúcu sa napríklad súhlasu, účelu spracovania, zabezpečenia dát, zodpovednosti za ich zneužitie a autorských práv k obsahom, ktoré vzniknú v interakcii s takýmito systémami.  

Autorka je dennou doktorandkou na Katedre medzinárodného práva a medzinárodných vzťahov, Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. E-mail: ema.krkoskova@flaw.uniba.sk 

Blog bol pôvodne publikovaný na: https://altaml.upjs.sk/blog/digi-terapia-je-ai-lepsim-posluchacom-ako-clovek/

[1] Harvard business review. Dostupné na webovom sídle: https://hbr.org/. Tento výskum vychádza pritom zo zberu údajov z webových sídiel (online fóra) ako Reddit alebo Quora
[2] Marc Zao-Sanders je generálnym riaditeľom spoločnosti Filtered.com, pričom sa intenzívne podieľa na formovaní budúcnosti vzdelávacích technológií so zameraním na personalizované vzdelávacie zážitky založené na systéme umelej inteligencie. LinkedIn autora výskumu je dostupný na webovom sídle: https://www.linkedin.com/in/marczaosanders/, prípadne: https://marczaosanders.com/
[3] Large language model – veľký jazykový model, ktorý predstavuje nástroj umelej inteligencie (napr. LLM model GPT-x v rozličných verziách od OpenAI, Gemini od Google, či prípadne Nova od Amazonu). O LLM modeloch pozri bližšie: YIFAN, Y. et al. A survey on large language model (llm) security and privacy: The good, the bad, and the ugly. In: High-Confidence Computing, vydanie 4, číslo 2, 2024, ISSN 2667-2952 alebo SIINO, M. et al. Exploring LLMs Applications in Law: A Literature Review on Current Legal NLP Approaches. In: IEEE Access, 2025, ISSN 2169-3536. 
[4] Ako príklad pozri napr.: MEILU, L. ZHANG, L. J. a BIEBRICHER, CH. Investigating students’ cognitive processes in generative AI-assisted digital multimodal composing and traditional writing. In: Computers & Education, vydanie 211, 2024, ISSN: 0360-1315, alebo: HOSSEINI, M. RASMUSSEN, L. M. a RESNIK, D. B. Using AI to write scholarly publications. In: Accountability in research, vydanie 31, číslo 7, 2024, s. 715-723. 
[5] Predmetný výskum vrátane jednotlivých oblastí využitia umelej inteligencie v roku 2024 je možný k nahliadnutiu na webovom sídle: https://hbr.org/2025/04/how-people-are-really-using-gen-ai-in-2025
[6] BUEHLER, M. J. PREfLexOR: Rekurzívne jazykové modelovanie založené na preferenciách pre exploratívnu optimalizáciu uvažovania a agentického myslenia. In: npj Artificial Intelligence, vydanie 1, číslo 1, 2025, ISSN 3005-1460.   
[7] KIWA, F. J. MUDUVA, M. a MASENGU, R. AI voice assistant for smartphones with NLP techniques. In: AI-driven marketing research and data analytics, IGI Global Scientific Publishing, 2024, s. 30-47, ISBN: 9798369321669. 
 
[8] Pozri vývoj a trendy týkajúce sa umelej inteligencie: DILMEGANI, C. AI Explained: Trends and Applications by Industry in 2025, dostupné na webovom sídle: https://research.aimultiple.com/ai/.  
[9] Predmetný výskum vrátane jednotlivých oblastí využitia umelej inteligencie v roku 2025 je možný k nahliadnutiu na webovom sídle: https://hbr.org/2025/04/how-people-are-really-using-gen-ai-in-2025, prípadne pozri celú štúdiu s dostupnými dátami: ZAO-SANDERS, M. How people are Really Using Generative AI Now, 2025, dostupné na webovom sídle: https://learn.filtered.com/hubfs/The%202025%20Top-100%20Gen%20AI%20Use%20Case%20Report.pdf.  
[10] Ibid, v samotnej štúdii sú zverejnené všetky dostupné anonymné odpovede respondentov ku každej oblasti využitia umelej inteligencie.  
[11] Jednotlivé oblasti využitia umelej inteligencie v roku 2025 sú obsiahnuté spolu s číselným zastúpením jednotlivých prípadov sú možné k nahliadnutiu na webovom sídle: https://hbr.org/resources/images/article_assets/2025/04/W250310_SANDERS_AI_USES_TOP_10_USES_360.png.